1. Co to jest ciśnienie w oponach? - Ciśnienie w oponach rowerowych jest miarą ilości powietrza wpompowanego do opon, wyrażaną w PSI lub barach. PSI (funt na cal kwadratowy) to jednostka ciśnienia wynikająca z działania siły o wartości 1 funta na powierzchnię cala kwadratowego. Z drugiej strony, bar jest metryczną jednostką ciśnienia atmosferycznego na poziomie morza. Prawdopodobnie znasz PSI, jeśli jesteś przyzwyczajony do imperialnego systemu miar, lub bary, jeśli mierzysz rzeczy w systemie metrycznym.
2. Napis na (bocznej) ścianie - Na ścianie bocznej opony powinno znajdować się zalecane ciśnienie w PSI lub barach, wydrukowane lub wytłoczone w gumie po jednej lub drugiej stronie bieżnika opony. Jeśli tekst jest wytłoczony w ścianie bocznej, musisz się dobrze przyjrzeć, ponieważ ma on tendencję do zlewania się z oponą, co może również utrudniać jego odczytanie.
3. Podejmij działania, aby być najlepszym - Ciśnieniomierz zapewni Ci najdokładniejszy pomiar ciśnienia w oponie. Ciśnieniomierzom cyfrowym udało się zdetronizować ciśnieniomierze zegarowe jako najlepsze ciśnieniomierze do opon, ale jeśli naprawdę chcesz osiągnąć bezproblemową perfekcję pomiaru ciśnienia, zaopatrz się w pompkę rowerową z cyfrowym ciśnieniomierzem i złączkami do zaworów Presta i Schrader.
4. Zmniejsz ciśnienie, gdy... masz za dużo powietrza w oponach i zaczynasz mieć wrażenie, że odbijasz się od drogi, zamiast się po niej toczyć. Przepompowane opony mogą również spowodować, że nie docenisz drogi hamowania i stracisz przyczepność, zwłaszcza gdy droga jest mokra. Aby spuścić powietrze z opony, zdejmij nakrętkę zaworu i naciśnij paznokciem na rdzeń zaworu. Uważaj, aby nie spuścić zbyt dużo powietrza z opony, w przeciwnym razie możesz napotkać problemy wymienione w następnym rozdziale.
5. Zbyt miękkie opony sprawią, że będziesz musiał ciężej pracować, aby utrzymać pęd, ponieważ większa część powierzchni opony będzie stykać się z nawierzchnią, co będzie wymagało większego wysiłku, aby utrzymać ją w ruchu. Niskie ciśnienie powoduje również, że opony są bardziej podatne na przebicie i szybciej się zużywają.