ROCKRIDER 100 XC MOUNTAIN BIKE

REF: 8616937

ROCKRIDER XC 100 - serwis, naprawa, części zamienne

2021

Poniżej, dowiesz się wszystkiego na temat użytkowania swojego roweru z Decathlon

Sprawdź odpowiedzi na najczęściej zadawane przez naszych użytkowników pytania, nasz poradnik konserwacji i kompatybilne akcesoria. Zamów dedykowane części zamienne online i naprawiaj sam z pomocą filmów instruktażowych
W końcu, w razie potrzeby skontaktuj się ze specjalistami na naszych serwisach stacjonarnych lub pobierz instrukcje obsługi! 

Zapraszamy do korzystania z Support Decathlon!

Montaż

Pierwsze użycie

Docieranie okładzin hamulcowych

Kiedy Twój rower opuszcza sklep, klocki i tarcze są nowe i dlatego skuteczność hamowania jest bardzo słaba. Silne, mocne i ciągłe hamowanie (na przykład w dół) może doprowadzić do przegrzania i „zeszklenia” klocków. Uniknij tego zjawiska (sprawi, że hamulce będą całkowicie bezużyteczne).

Docieranie zostanie osiągnięte po 10 zahamowaniach na jedne hamulec. Docieranie oznacza silne spowolnienie, aby przejść z 25 do 5 km / h, ale bez blokowania koła, używając tylko jeden hamulec na raz.

Jeśli na wierzchu klocków hamulcowych widać cienką, błyszczącą warstwę, oznacza to prawdopodobnie, że są one zeszklone. Aby uniknąć konieczności ich wyrzucenia, można je odtłuścić, lekko szlifując stosunkowo drobnym papierem ściernym (P120). Pamiętaj, aby podczas szlifowania klocków hamulcowych nosić rękawiczki i maskę. Następnie wystarczy ponownie zamontować klocki hamulcowe i osadzić je w zacisku.

BEDDING IN YOUR BRAKES
Jak napompować opony

Zalecane średnie ciśnienie wynosi 1,8 bara.

Jeśli szukasz większego komfortu i przyczepności, I/LUB jeśli ważysz mniej niż 70 kg, możesz zmniejszyć wartość ciśnienia o 10%, nigdy nie schodząc poniżej 1,6 bara (minimalne zalecane ciśnienie), ale zwiększy to ryzyko przebicia na nierównym podłożu.

DETERMINING THE TYRE PRESSURE WITH TUBE-TYPE TYRES
Jak przerobić koła na bezdętkowe

Aby zmniejszyć ryzyko przebicia lub uszczypnięcia dętki, możesz rozważyć wykonanie kół w swoim MTB w wersji "Tubeless".

Aby to zrobić, będziesz musiał kupić:
- Płyn uszczelniający
- Zawór
- Taśmę

KROKI, KTÓRE NALEŻY PODJĄĆ:
1. Zdjąć koło
2. Zdjąć oponę i dętkę z koła
3. Nałóż taśmę do obręczy (taśmę uszczelniającą) na obręcz
4. Włóż zawór Schrader Tubeless przez otwór w obręczy (od wewnątrz obręczy)
5. Nałóż płyn uszczelniający oponę (zapobiegający przebiciu)
6. Zainstaluj swoją nową oponę Tubeless
7.Całkowicie napompuj oponę, aż będzie mocno przylegać do obręczy

Jeśli wykonanie tej czynności sprawia Ci trudność, odwiedź najbliższy Serwis Decathlon i zleć wykonanie tej czynności.

Rockrider XC 100: serwis rowerowy, naprawa roweru, konserwacja, części

Regulacja twardości widelca

Twój widelec MANITOU MARKHOR wymaga regulacji w zależności od Twojego stylu jazdy, ukształtowania terenu i osobistych preferencji, ale przede wszystkim od Twojej wagi.

Zalecane ciśnienie dla Twojej wagi jest podane na lewej goleni widelca.

Ciśnienie określa tzw. sag, czyli procentowy spadek skoku zawieszenia, gdy wsiadasz na rower. Dla bardziej miękkiej, wygodnej jazdy, będziesz chciał mieć wysoki sag (pomiędzy 20% a 25%). Do bardziej wyczynowej jazdy potrzebny będzie twardszy (pomiędzy 15% a 20%).

Odbicie dyktuje prędkość, z jaką zawieszenie powraca do swojej pierwotnej pozycji po wytłumieniu uderzenia. Zalecamy regulację odbicia w oparciu o Twoją sprawność fizyczną i umiejętności kierowania. Pokrętło odbicia znajduje się pod prawą golenią widelca (patrz zdjęcie).

ADJUSTING YOUR FORK
Regulacja ugięcia widelca

Do ustaleniu właściwych ustawień dla Twojego widelca, będziesz potrzebował dodatkowej pary rąk i wysokociśnieniowej pompki przeznaczonej do systemów zawieszenia, a także linijki lub taśmy mierniczej.

Najpierw napompuj swoje zawieszenie zgodnie z zalecanymi ustawieniami wskazanymi na goleni widelca. Poproś kogoś o przytrzymanie roweru, lub oprzyj się o ścianę, abyś mógł na niego wsiąść. Zmierz długość goleni wewnętrznych, gdy będziesz już siedział na rowerze. Jeśli zmierzyłeś 80 mm, oznacza to, że opadły one w głąb widelca o 20 mm. Innymi słowy, Twój sag wynosi 20% (100x20% = 20). Obniż ciśnienie w zawieszeniu, aby zwiększyć ugięcie, a nadmuchaj je, aby je zmniejszyć.

Uwaga: Nakładka na zawór służy do ochrony zaworu przed kurzem. Nie robi nic, aby utrzymać ciśnienie. Nie ma więc sensu dokręcać jej zbyt mocno!

ADJUSTING YOUR FORK'S SAG
Rockrider XC 100: serwis rowerowy, naprawa roweru, konserwacja, części

Podstawowe Narzędzia Rowerowe

Podczas jazdy na rowerze górskim powinieneś mieć przy sobie odpowiedni sprzęt, abyś mógł poradzić sobie z przebiciem opony, zerwaniem łańcucha lub innymi problemami. Oto wybór produktów, które pomogą Ci wydostać się z trudnej sytuacji.

FAQ

Scentrowane koło

Podczas kilku pierwszych przejazdów na nowym rowerze wiele elementów będzie się naturalnie przemieszczać i osadzać na swoim miejscu, np. szprychy kół, których "trzeszczenie" będzie słyszalne ze względu na skręcanie powstałe podczas montażu. Twój rower jest wyposażony w obręcze o podwójnych ściankach (wewnątrz kół), które są mocniejsze. Jeśli tak jest, zadzwoń do jednego z naszych serwisów DECATHLON, aby bezpłatnie wyregulować tę lekką niedoskonałość:

W ramach bezpłatnego serwisu przez pierwsze 6 miesięcy od daty zakupu roweru

Wiadomość dla rodziców: Niektóre manewry techniczne doceniane przez najmłodszych (jazda na tylnym kole, poślizgi, skoki na krawędziach, ...), jeśli powtarzają się zbyt często, mogą również powodować luzy w tylnej piaście i chybotanie się felg. Jeśli zaobserwujemy częste praktykowanie tych zachowań, ważne jest, aby uświadomić dziecku ich konsekwencje.

Truing your wheel
Naprawa przebicia

Do naprawy przebitej opony potrzebne są: pompka, pojemnik z wodą, szmatka i zestaw do naprawy dętek.

Podnieść ciśnienie w dętce. Aby zlokalizować przebicie, należy przepuścić dętkę przez wodę.

Po zlokalizowaniu otworu należy osuszyć dętkę ściereczką i przejść do fazy skrobania przy użyciu papieru ściernego znajdującego się w zestawie.

Przygotuje to dętkę do klejenia i zapewni maksymalne przyleganie kleju.

Nałóż klej obficie wokół otworu i odczekaj 3 do 5 minut.

Na koniec należy umieścić łatę na otworze i przytrzymać ją przez kilka minut.

Następnie można włożyć dętkę z powrotem do opony!

29" ROCKRIDER XC 500 MTB (EAGLE LIGHT BLUE)

Naprawa przebicia w Tubeless

Aby naprawić przebitą oponę bezdętkową, należy wykonać następujące czynności:

1/ Usunąć ciało obce z opony.
2/ Oczyścić otwór za pomocą pilnika i pokryć klejem.
3/ Włóż korek do instalatora korków. Nie bój się wcisnąć go na siłę - zapewni to dobre uszczelnienie!
4/ Pokryj klejem wtyczkę i instalator wtyczek.
5/ Włóż wtyczkę do połowy w otwór.
6/ Delikatnie wyciągnij wtyczkę z igły.
7/ Odetnij ją na 3 mm od osnowy opony.

Ta naprawa sprawdza się w przypadku małych dziur do 6 mm. Jeśli przebicie jest większe, trzeba będzie zmienić oponę.

TUBELESS REPAIR KIT
Moje biegi nie zmieniają się dobrze z tyłu

Kilka sposobów na uzyskanie dobrej zmiany biegów z tyłu:

1/ Sprawdzić linkę i pancerze :
1a. Nieprawidłowo ustawione zaślepki mogą przeszkadzać w przeciąganiu linki przerzutki i powodować zakłócenia w zmianie biegów. Jeśli zaślepka jest nieprawidłowo umieszczona, należy ją ręcznie umieścić w obudowie.
1b. Jeśli przerzutka nie porusza się nawet po przekręceniu manetki, to prawdopodobnie linka i jej pancerze są zatarte. Konieczna jest ich wymiana.
Możesz wymienić je samodzielnie, postępując zgodnie z poniższym filmem lub dostarczyć swój rower do serwisu DECATHLON.
2/ Sprawdz, czy hak przerzutki nie jest skrzywiony: skrzywiony hak spowoduje, że przerzutka nie będzie w osi i nie będzie mogła prawidłowo spełniać swojej funkcji. Stań z tyłu roweru i przyjrzyj się ustawieniu przerzutki.
Jeżeli hak jest wygięty lub złamany, udaj się do serwisu DECATHLON w celu jego wymiany lub wymień go samodzielnie, korzystając z rozdziału "Hak przerzutki jest wykrzywiony/złamany".

PRZYPOMINAMY: w ciągu pierwszych 6 miesięcy od daty zakupu oferujemy bezpłatny, kompletny przegląd wszystkich ustawień roweru.

Uwaga: W przypadku regularnego użytkowania roweru górskiego w warunkach mokrych lub błotnistych, a także regularnego mycia roweru górskiego w dużej ilości wody, wymiana pancerzy i linek będzie wymagała częstszej wymiany. Mycie roweru wodą pod wysokim ciśnieniem jest stanowczo odradzane, ponieważ powoduje to wepchnięcie brudu z powrotem do pancerzy.

CHANGE-DRIVETRAIN-CABLE

Hak przerzutki jest wykrzywiony/złamany

Skrzywiony hak powoduje, że przerzutka jest źle ustawiona i nie może już działać prawidłowo.

Jeżeli hak jest wygięty lub pęknięty, należy udać się do Serwisu DECATHLON w celu jego wymiany lub wymienić go samodzielnie z pomocą tego filmu.

ROCKRIDER-MTB-DERAILLEUR-HANGER

Zerwany łańcuch

Czy zerwałeś łańcuch? Masz do dyspozycji dwa rozwiązania:

1- Przystąp do samodzielnej naprawy z pomocą tego filmu, do tego będziesz potrzebował skuwacza i spinki do łańcucha.

2- Udaj się do jednego z naszych serwisów DECATHLON, aby nasi technicy wykonali to zadanie.

Rockrider XC 100: serwis rowerowy, naprawa roweru, konserwacja, części

Wymiana kasety

Aby sprawdzić jak bardzo zużyta jest Twoja kaseta, wystarczy przyjrzeć się trybom. Jeśli zęby są ostre i spiczaste, kaseta wymaga wymiany. Pamiętaj, że zużyty łańcuch powoduje zużycie kasety, więc warto regularnie sprawdzać, w jakim stanie jest Twój łańcuch.

Kasetę można wymienić w serwisie Decathlon lub zrobić to samemu.

Jeśli zdecydujesz się na samodzielną wymianę, będziesz potrzebował kompatybilnego pierścienia blokującego (w tym przypadku Shimano) i bata do łańcucha. Zdejmijcie tylne koło i załóżcie bat łańcuchowy na jedną z większych zębatek, aby zatrzymać obracanie się kasety. Umieść pierścień blokujący w środku kasety i odkręć go za pomocą klucza, trzymając jednocześnie bat, aby uniemożliwić jego obracanie się. Twoja kaseta jest teraz oddzielona od koła i można ją łatwo zdjąć.

Przed założeniem nowej kasety, warto dokładnie wyczyścić korpus piasty. Możesz również lekko nasmarować kliny, aby ułatwić ich zdejmowanie w przyszłości. Umieść swoją nową kasetę na bębenku i dokręć wszystko. Nie ma potrzeby, aby zrobić to zbyt mocno. Jeśli masz klucz dynamometryczny, możesz dokręcić ją do 40 Nm.

Rockrider XC 100: serwis rowerowy, naprawa roweru, konserwacja, części

DARMOWY PRZEGLĄD BEZPIECZEŃSTWA 6MSC

Do wszystkich rowerów marki B'TWIN kupionych z Kartą Klienta, oferujemy 1 w pełny darmowy przegląd, w ciągu pierwszych 6 miesięcy od daty zakupu.

Przegląd obejmuje:
diagnostykę, wszelkie regulacje hamulców i napędu, oraz sprawdzenie połączeń śrubowych

Zapraszamy na nasze SERWISY!

SRAM-CASSETTE-10S

Konserwacja

Czyszczenie roweru

Aby prawidłowo wyczyścić rower, należy użyć środka do czyszczenia rowerów, gąbki i szczotki.

Przed zastosowaniem środków czyszczących należy opłukać rower za pomocą węża.

Następnie użyj gąbki i szczotki, aby skutecznie nałożyć kosmetyk.

Należy pozwolić, aby produkt zadziałał przed spłukaniem roweru.

Należy to zrobić w rozsądnej odległości, aby nie uszkodzić części mechanicznych.

Na koniec należy wysuszyć rower suchą, czystą i miękką szmatką.

Czyszczenie napędu

Aby wyczyścić i nasmarować napęd, należy zaopatrzyć się w odtłuszczacz w sprayu, odpowiednią szczotkę i smar.

Pierwszym krokiem jest zabezpieczenie tarczy czystą szmatką, aby uniknąć rozpryskiwania się na nią smaru.

Następnie nanieść odtłuszczacz na całą przekładnię, przetrzeć szczotką kasetę, łańcuch i kółka przerzutki.

Pozwól mu działać przez kilka minut, a następnie spłucz z umiarkowanej odległości.

Następnie należy poczekać, aż przekładnia wyschnie przed rozpoczęciem fazy smarowania.

Wytrząśnij smar i nanieś go na wewnętrzną stronę łańcucha, aby zwiększyć jego wydajność.

Rockrider XC 100: serwis rowerowy, naprawa roweru, konserwacja, części

Wymiana linki/pancerza przerzutki

Twoja linka napędowa jest brudna, zardzewiała, uszkodzona lub zmiana biegów jest trudna, ciężka lub przypadkowa?

W takim przypadku należy ją wymienić! Do tego celu potrzebne będą kombinerki, śrubokręt, przecinak do linek, klucz imbusowy oraz nowy komplet linek i osłon przerzutek.

Najpierw należy wyjąć linkę z pancerza. Zacznij od zdjęcia zaślepki manetki i umieszczenia suwaka na ostatnim biegu, następnie przetnij linkę, aby usunąć cały przewód, a następnie pancerze.

Następnie określ długość nowych pancerzy, na podstawie zdemontowanych kawałków. Przynij je na taką samą długość jak orginalne i zamontów końcówki.

Zamontuj linkę w manetce i przeprowadź ją przez pancerze. Po wykonaniu tych napinij ją aby była "sztywna" i zamocuj do przerzutki. Aby wyregulować napęd, należy napiąć linkę, jeśli biegi mają trudności z wchodzeniem, a poluzować, jeśli mają trudności z schodzeniem.

Po zakończeniu należy przeciąć linkę , zostawiając około 5cm i zamocować zaślepkę na końcu za pomocą kombinerek.

Rockrider XC 100: serwis rowerowy, naprawa roweru, konserwacja, części

Wymiana klocków hamulcowych

Potrzebne będą następujące elementy: nowe klocki hamulcowe, płaski śrubokręt i klucz imbusowy 3mm.

W pierwszej kolejności zdejmij koło. Następnie za pomocą śrubokręta rozsuń klocki i umieść tłoczki z powrotem w ich pierwotnej pozycji. Wyjmij trzpień trzymający klocki na miejscu i wyjmij je z zacisku. Umieść sprężynę kontrującą pomiędzy nowymi klockami. Włóż nowe klocki do zacisku hamulcowego, a następnie umieść trzpień z powrotem na miejscu, aby zakończyć proces.

Załóż ponownie koło i sprawdź, czy klocki hamulcowe są prawidłowo umieszczone i nie ocierają się o tarczę.

Regulacja hydraulicznego zacisku hamulca tarczowego

Potrzebny będzie klucz imbusowy 5mm.

Odkręć zacisk hamulca, obróć koło i zaciśnij dźwignię hamulca. Ważne jest, aby dźwignia hamulca była zablokowana przed przykręceniem zacisku z powrotem na miejsce.

Sprawdź, czy tarcza i klocki nadal się stykają.

ADJUSTING THE MECHANICAL DISC CALLIPER

Naciskasz na dźwignię hamulca, a ona dotyka kierownicy.

Dźwignia jest gąbczasta i/lub dotyka kierownicy zanim uda się zahamować:
Należy odpowietrzyć układ hamulcowy.

Zgłoś się do serwisu DECATHLON i poproś o to jednego z naszych techników.

Rockrider XC 100: serwis rowerowy, naprawa roweru, konserwacja, części
Konserwacja widelca

Widelec jest jednym z elementów roweru górskiego, który pracuje najciężej, dlatego wymaga dokładnej konserwacji, aby zapewnić Ci bezpieczeństwo i komfort na technicznych szlakach. Dlatego zalecamy poddawanie go regularnym przeglądom.

Jest kilka rzeczy, które należy zrobić, aby widelec służył jak najdłużej:

Po każdej jeździe wyczyść wszelkie zabrudzenia z amortyzatorów i uszczelek przeciwpyłowych. Zminimalizuje to ryzyko przedostania się brudu do tarczy. Możesz również dodać smar PTFE, aby zapobiec wysychaniu uszczelek. Wytrzyj jego nadmiar, ponieważ nie chcesz, aby zbierał on kurz.

Kolejne dwie rzeczy na naszej liście są nieco trudniejsze, ponieważ wymagają demontażu widelca. Jeśli nie czujesz się pewnie lub nie masz odpowiednich narzędzi, oddaj swój rower górski do jednego z naszych serwisów Decathlon, a nasi technicy chętnie Ci pomogą. Jeśli chcesz zrobić to sam, zapoznaj się z instrukcją obsługi Twojego widelca, która znajduje się na dole strony w sekcji INSTRUKCJE OBSŁUGI.

Po 50 godzinach jazdy oddaj swój rower do podstawowego serwisu, czyli wymień olej, pierścienie piankowe i uszczelki. Ta czynność serwisowa wymaga od Ciebie zdemontowania widelca. Jeżeli nie masz pewności, że zrobisz to sam lub nie masz odpowiednich narzędzi, przynieś swój rower górski do swojego warsztatu Decathlon, a nasi technicy chętnie Ci pomogą. Możesz również zapoznać się z instrukcją konserwacji znajdującą się na dole strony w sekcji Instrukcje Obsługi.

Po 200 godzinach jazdy należy poddać widelec pełnemu serwisowi. Obejmuje to wymianę wszystkich uszczelek, oleju smarującego oraz oleju w kasecie amortyzatora.

MANITOU-fork
Wymiana łańcucha

Do wykonania tej operacji potrzebne są: szczypce do spinek, skuwacz do łańcucha, nowy łańcuch i spinka.

Ustaw łańcuch na ostatniej z zębatek i na najmniejszej tarczy.

Najpierw należy zddejmuj spinkę za pomocą szczypiec, a następnie zdejmij stary łańcuch z przekładni.

Umieść nowy łańcuch na ostatniej z zębatek i najmniejszej tarczy, aby ułatwić określenie optymalnej długości łańcucha.

Łańcuch powinien znajdować się w odległości 2/3cm od górnego koła wózka przerzutki.

Po ustawieniu długości należy skrócić łańcuch na odpowiednią długość za pomocą skuwacza.

Na koniec zamontuj spinkę na łańcuchu i wykonajcie jeden obrót korbą, aby ustawić ją na górnej części łańcucha, dalej trzymając zaciśnięty hamulec naciśnij mocno na pedał, aby spinka się "zamknęła".

Rockrider XC 100: serwis rowerowy, naprawa roweru, konserwacja, części

Intrukcje Obsługi

ROCKRIDER MOUNTAIN BIKE

Nasze zobowiązanie

ROCKRIDER udziela dożywotniej gwarancji na ramę, kierownicę i wspornik kierownicy roweru górskiego (w normalnych warunkach użytkowania).

Gwarancja na pozostałe części wynosi dwa lata.

Po rozpoczęcia użytkowania, niektóre elementy (np linki, klocki) mogą potrzebować ponownej regulacji. Z tego powodu oferujemy bezpłatny przegląd Państwa roweru górskiego sześć miesięcy po zakupie.